Julkonserter i Sofia Albertina kyrka har en alldeles särskild magi. Det höga kyrkorummet, ljusen, akustiken – och så en kör som fyller hela rummet med julmusik.
I december bjöd Divertimento in till konserten Stjärnljus och julklanger, en kväll fylld av klassiska julsånger, varma berättelser och mäktig körklang.
Konserten öppnade stämningsfullt med Strålande helgonfé och Gläns över sjö och strand. Därefter följde en musikalisk resa genom julens repertoar med älskade sånger som När det lider mot jul, Deck the Halls, Carol of the Bells, Himlen i min famn, Jul, jul, strålande jul och den alltid lika gripande O helga natt.
Publiken fick också njuta av flera solistiska inslag. Vår dirigent Joachim Nilsson framförde The Christmas Song, och kvällens pianist Jenny Fransson bjöd på ett vackert pianostycke med O Come, All Ye Faithful.
När konserten närmade sig sitt slut klingade Stilla natt genom kyrkan och satte punkt för en stämningsfull kväll.
Men publiken var inte riktigt redo att släppa taget – och inte vi heller.
Så under jubel blev det ett extra extranummer där vi sjöng den humoristiska Nu är det jul igen medan kör och publik tillsammans vandrade ut ur kyrkan. Ett glatt och lite busigt avslut på en konsertkväll fylld av både stillhet, värme och julglädje.
Tack till alla som kom och gjorde kvällen i Sofia Albertina kyrka till något alldeles extra.
Vill du få en liten glimt av hur det lät i Sofia Albertina kyrka kan du titta på ett klipp från konserten här nedanför, där vi framför Carol of the Bells


